torstai 11. kesäkuuta 2015

Oulu, se kaupunki siellä jossain

Kahdeksas asuinvuoteni Tampereella on alkanut vuodenaikaan nähden viileissä merkeissä. Tämähän on ihan kuin Oulussa. Siinä se jo tuli, ensimmäinen Oulu-klisee. Kaupungissa on kylmempää kuin etelässä. Tosin Oulussa on joskus myös hiostava helle, eikä kesän keskilämpö häviä Vaasalle, Seinäjoelle tai Jyväskylälle. Mutta sitä eivät etelän pellet (toinen Oulu-klisee) tiedä, eivätkä suoraan sanoen useat oululaisetkaan (kolmas Oulu-klisee: väite "täällä on kylmää" tykätään uskoa, koska se saa oululaiset tuntemaan itsensä selviytyjiksi). Nyt kuitenkin tuntuu vielä keväältä, koska yhtään todella lämmintä päivää ei ole ollut, ja kevät on tosiaan erilainen Oulussa kuin Tampereella: asteita on vähemmän, aurinko paistaa enemmän. Tämä ei ole klisee, vaan fakta.

Tähänastisen elämäni kiihkeimmät vuodet sijoittuvat Ouluun. Se alkoi opiskeluaikana. Opiskelin Oulun yliopistossa kulttuurimaantiedettä vuosina 1994–2000. Aioin vielä jatko-opiskelijaksi, mutta tämä kaatui johonkin, mitä kuvastanee parhaiten porttikielto Pohjois-Suomen maantieteellisen seuran esitelmätilaisuuksiin vuonna 2000. Opiskelun alku oli vielä hissuttelua, asuinkin vanhempien kodissa ja pyörin teiniajan kaveriporukassa. Sitä seurasi kiihkeä punainen vimmaradikaalikausi, joka ryöpsähti täysin valloilleen kesän 1995 aikana. Sekin oli vielä "oma" juttu. Yliopistolla ja aktivistipiireissä pyörimisten yhdistelmä kuitenkin toi kosolti uusia kavereita, ja niinpä vuodesta 1997 voi katsoa alkavan "aktiivinen ja radikaali sosiaalinen elämä" -vaiheen. Keskustelimme kulttuurista ja yhteiskunnasta, toimitimme Kulttuurivallankumous-lehteä ja sekoilimme päihdyttävien kanssa. Se jatkui, vaikka opiskelu päättyi. Joskus 2003 alkoi väistämättä tulla jonkinlaista uusarviota, etten sanoisi illuusion menetystä. Kirjoitin kuitenkin vanhalla meiningillä vuosina 2004–05 Oulu-kriittisen ja vaihtoehtoisen nettikirjan 400 volttia ja kyberkeikka. Vasta sen osakseen saamasta EVVK-suhtautumisesta oivalsin, että 1) Oulu oli sitten viime "näkemän" kääntynyt negatiivisesti sisäänpäin, 2) minä en missään tapauksessa olisi se kulttuuriradikaali, joka sikäläisen kulttuurin suunnan muuttaa. Niinpä katse alkoi etsiytyä poispäin koko kaupungin piiristä.

Kulttuuriradikalismi on tietysti jotain, mikä helposti linkittyy vanhaan kunnon Ouluun. Kaupungissa touhusi 1960-luvulla sellaista väkeä kuin Erno Paasilinna, Eeli Aalto, Peter von Bagh, Raoul Palmgren, välillä myös Hannu Taanila. Minulle tämä kaikki on enemmän tarinaa kuin oululaista todellisuutta, vaikka siitä olikin rippeitä jäljellä lapsuudessa – kirjahyllyssämme esimerkiksi oli paljon kustannusosakeyhtiö Pohjoisen radikaalia kirjallisuutta, jota jompikumpi (vai kumpikin?) vanhemmistani oli joskus toimittanut ilmeisesti kesätöikseen. Lapsuuteni Oulu yhdistyy enemmän niihin päiviin, kun Kirsti Simonsuuri työskenteli samalla yliopiston käytävällä kuin äiti ja julkaisi kokemustensa pohjalta synkän romaaninsa Pohjoinen yökirja. En kuitenkaan tiedä, oliko sattumaa, että Jumalan teatteri vielä talvella 1987 valitsi performanssinsa tapahtumapaikaksi nimenomaan Oulun. Kauko Röyhkä oli siinä vaiheessa jo vaihtanut maisemaa ja Tilt-Zeitung pelkkä muisto. Ööpinen ja Kevätmainingit sentään eivät. Ehkä kulttuuriradikalismi eli Oulussa näkyvimmin nimenomaan vappuna. Vapusta tulikin minulle pysyvästi "pyhä" juhla, vaikka 1990- ja 2000-luvulla sitä luonnehtivat pääasiassa kosteat puistopiknikit ja teekkareiden haalariördäys. Toki myös Matagalpa-lounas.

Ulkopaikkakuntalaisten Oulu oli minulle kauan ihan toinen Oulu, väärä ja valheellinen. Kun kaupunki haki Euroopan kulttuuripääkaupungin paikkaa vuodeksi 2011 (mikä käytännössä tapahtui jo 2006), joku etelän toimittaja piti asiaa ihan surkuhupaisena ja nimitti kaupunkia "pikku-Murmanskiksi". Vielä siinäkin vaiheessa ajatus tuntui aivan käsittämättömältä. Toisaalta se yhdistyi Bonk-taiteilija Alvar Gullichsenin Huikea kvanttihyppy -taideteoksen yhteydessä esittämään näkemykseen ja sen myöhempään itsekritiikkiin: kaupunki näytti Gullichsenille yksisilmäisen teknologiauskon sävyttömältä tyyssijalta, kunnes Oulussa vietetyn viikonlopun aikana hänelle alkoi löytyä sävyjä, joita hän ei tiennyt olevan siellä olemassakaan. Oulu oli siis kaupunki, josta vaihtoehtoisuus ja omaehtoinen kulttuuri kyllä löytyivät, kun sitä pinnan alta raaputti. 2000-luvulla alkoi kuitenkin tuntua, että kaupungin valtavirta kävi miltei taistelua tätä vaihtoehtoisuutta ja omaehtoisuutta vastaan. Samalta tuntuu 2010-luvun Tampereella – joskin sillä erotuksella, että Tampereella se ei ole uhattuna, häviämässä tai itse asiassa sinnepäinkään. Missä Oululla on taipumus yrittää olla yhden totuuden kaupunki, Tampere on aina ollut kahden totuuden kaupunki ja sitä se on vielä tänäkin päivänä.

Syksyllä 2008, asuttuani siis Tampereella vasta muutamia kuukausia, menin visiitille entiseen kotikaupunkiin. Siinä vaiheessa todella hämmennyin, kuinka alakuloiselta ja passiiviselta Oulu näytti tavallisena lauantaipäivänä. Kesällä kaupungin kasvot olivat tietysti olleet ystävällisemmät. Matkustus "etelän" ja "pohjoisen" välillä on myös niin aikaavievää (verrattuna "etelän" kaupunkien välillä matkustamiseen), että nyt vasta ymmärtää, kuinka irrallaan muusta kaupunki-Suomesta Oulu oikeasti on. Tietysti Rovaniemi on vielä 200 kilometriä kauempana. Lisäksi joskus henkisen muuttoprosessin keskellä oululainen puheenparsi alkoi kuulostaa täysin eri kieleltä kuin yleispuhesuomi tai lännen ja etelän murteet. Kun tähän vielä ynnätään, että pimeänharmaa talvikausi 2014–15 on toistaiseksi ainoa Tampereella eletty jakso, jolloin olen potenut Oulun-vuosina tavanomaisia kaamosmasennusoireita, on entinen kotikaupunki muuttunut paikkakunnaksi, jolle en missään tapauksessa halua muuttaa takaisin. Ja samalla, siitä huolimatta: hetkenkään vertaa en ole elänyt Tampereella sitä elämää, jota erityisesti 1998–2000 parhaimmillaan oli siellä jossain.

4 kommenttia:

  1. Keiju,

    tämmöistä se on varmaan aina kotikaupunkien kanssa. Minä olen asunut suunnilleen yhtä kauan maalla (Hämeessä ja Pohjanmaalla) kuin kaupungeissa (Pori, Tampere, Tukholma, Portland, Helsinki, Vaasa), niin että kodiksi on tullut isän ja äidin rakentama mökki, joka on mökki eikä mikään huvila.

    Pori ja Tampere edustavat suunnilleen varmaan samaa kuin sulle nuo opiskeluvuodet Oulussa, Porissa lukio ja Tampereella yliopisto. Vaasa on kyllä vähän epäpaikka eikä hirveän mukava monellakaan tavalla. Kukas se lauloi sitä bluesia että "This is a bourgeois town", kyse taisi olla Chicagosta?

    Siis vähän se kysymys että mikä on porvarin ja poroporvarin ero. Pikkuporvarit ovat se kammottavin variaatio.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lead Bellyn eli Huddie Ledbetterin kappale tuo näyttää olevan ja kertovan Washingtonista. En itse tunne kappaletta – esittäjän yhdistän ensisijaisesti Cotton Fieldsiin ja saman tien maaseututematiikkaan. Maaseudulla en ole koskaan asunut, mutta kaupunkilaiseksikin on vaikea itseään mieltää. Olen siis aina elänyt siinä parjatussa välivyöhykkeessä, joka yhdistetään joko mainitsemiisi pikkuporvareihin (jotka tulivat Oulussa teknologiakylältä päin pyrkyrimäisesti kolmion takaa Bemareillaan ja Audeillaan) tai sitten työläisiin, asuinalueesta riippuen.

      Naisystäväni on tosiaan Vaasasta kotoisin, alun perin Västervikistä. Se oli tuolloin vielä melkein maaseutua. Nykyistä Västervikiä hänen on vaikea tunnistaa omakseen. Hänen kuvauksiaan kuunnelleena ja itse alueen vain nykypäivänä nähneenä uskallan väittää, että alueen uudistusprosessi ei ole mennyt kuin Strömsössä ... ...

      Poista
  2. Joo, yks tuttu asuu Västervikissä. Siellä tosiaan pantiin aika lailla metsää sileäksi kun sinne tehtiin uusi lähiö. Se on keskustasta ehkä n. 8 kilometriä, eli fillarilla sen kulkee ihan hyvin, mutta tietenkin kävi niin, että yksityisautoilu lisääntyi. Täällä on sama ongelma kuin Hesassa: niemelle rakennettu kaupunki, josta tulee liikennesumppu. Se kyllä tuntuu meille keskustan vuokrakasarmissa asuville: paremmin toimeentulevat katsovat oikeudekseen saastuttaa köyhempien ilmankin, pahus vie!

    En viihdy täällä. Mutta noita porvarisihmisiä on kyllä täyttämään nykyään varmaan ihan minkä tahansa asuinalueen, niitä ei taida päästä pakoon.

    Niinpä olikin, Leadbelly. Se sävelsi tuon blues-biisin kun se oli kutsuttu levyttämään Chicagossa. Muistaakseni tuo tarina kerrotaan jossan ajat sitten ilmestyneessä jazzin historiassa. Sitä vaihetta kun mustia muusikoita alkoi muuttaa etelävaltioista kohti pohjoista. Chicagossa sitten levytettiin paljon nimenomaan bluesia. Ilman sitä ihmisten liikettä meillä ei olisi sitäkään vähää tietoa etelävaltioiden musiikista.

    Olen kuullut livenä yhtä blues-legendaa, Mississippi Fred McDougalia (sukunimi äännetään että Mäkdaul), joka oli jo päälle 80-vuotias silloin 1969. Se oli kehittänyt sitä bottleneck-tekniikkaa kitaraa soitettaessa, yksi niitä ensimmäisiä. Mutta siinä konsertissa se ei soittanut akustista vaan sähkökitaraa. Mitä kyllä vähän ihmettelin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lead Belly (kuulemma hän itse kirjoitti sanat erikseen, vaikka toiset tapasivat kirjoittaa ne yhteen) oli kuitenkin enemmän folk- kuin blues-muusikko. Hän oli musta, mutta toisin kuin useimmat mustat silloin aikanaan (jolloin kaikille mustille tykättiin antaa blues- tai rhythm & blues -leima), hänen musiikillinen perintönsä yhtyy enemmän folkiin kuin bluesiin. Goodnight Irene on folk-klassikko, joka tuli tunnetuksi nimenomaan Huddie Ledbetterin esittämänä, ja tuon mainitun Cotton Fieldsin levyttivät muun muassa CCR ja Beach Boys. Sekä Cumulus, suomennos on tietääkseni Hectorin.

      Chicago ja Detroit olivat elintärkeitä paikkakuntia bluesin ja rhythm & bluesin kannalta. Esimerkiksi John Lee Hooker käytti kuulemma useampaakin nimeä, esim. Birmingham Sam, Texas Slim ja Johnny Williams (tieto: WSOY:n vuonna 1970 julkaisema "Äänilevytieto"-kirja, lähtöisin vanhempieni kirjahyllystä ja nykyisin omassani).

      Yksityisautoilu lisääntyy erityisesti silloin, kun kunnallisilla toimijoilla ei ole kiinnostusta joukkoliikenteen kehittämiseen. Valinta on täysin poliittinen, ja sen seurauksista kärsitään muun muassa Vaasassa ja Oulussa. Tampereella on jatkuvasti kaikenlaista kärhämöintiä liittyen liikenteen kehittämissuunnitelmiin. Härskejä ne osaavat olla täälläkin, mutta toisin kuin Vaasassa ja Oulussa, täällä niillä härskeillä on koko ajan aktiivinen vastustus niskoillaan.

      Poista